Ήταν 29 Νοεμβρίου 1982 όταν κυκλοφόρησε στη Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο το μουσικό άλμπουμ «Thriller». Μια μέρα μετά στις 30 Νοεμβρίου κάνει πρεμιέρα στις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Καναδά και αμέσως γράφτηκε ιστορία. Ήταν η στιγμή που ο Μάικλ Τζάκσον καθιερώθηκε ως ο «βασιλιάς» της ποπ.
Το «Thriller» ήταν επί της ουσίας η δισκογραφική δουλειά που καθιέρωσε τον 24χρονο τότε Μάικλ Τζάσκον ως το νέο ποπ είδωλο της εποχής, καταρρίπτοντας τα στερεότυπα και τους φυλετικούς φραγμούς.
Σε περίπου 1 χρόνο, το «Thriller» έγινε, και παραμένει ως σήμερα, το καλύτερο σε πωλήσεις άλμπουμ όλων των εποχών, με τις πωλήσεις να ανέρχονται στα 65-110 εκατομμύρια αντίγραφα παγκοσμίως. Πώς γεννήθηκε όμως το άλμπουμ-ωδή του Μάικλ Τζάκσον;
Η γέννηση του «Thriller» από τους Μάικλ Τζάκσον και Κουίνσι Τζόουνς
Οι ηχογραφήσεις του «Thriller», του 6ου κατά σειρά άλμπουμ του «βασιλιά της ποπ», ξεκίνησαν στο Λος Άντζελες τον Απρίλιο του 1982, με επικεφαλής τον θρυλικό παραγωγό Κουίνσι Τζόουνς, διήρκεσαν οκτώ περίπου μήνες και το συνολικό κόστος της παραγωγής ανήλθε στις 750.000 δολάρια. Ακολούθησε την τεράστια επιτυχία του Off the Wall (1979), ένα άλμπουμ ντίσκο και rhythm-and-blues (R&B) που σηματοδότησε την πρώτη φορά που η παραγωγή του Μάικλ Τζάκσον.
Το Off the Wall έγινε το άλμπουμ με τις μεγαλύτερες πωλήσεις από μαύρο καλλιτέχνη και χάρισε στον Τζάκσον ένα Grammy για την καλύτερη ανδρική φωνητική ερμηνεία R&B (για το «Don’t Stop ’til You Get Enough»). Αλλά ο «βασιλιάς» της ποπ ήθελε κάτι παραπάνω. Ήταν αποφασισμένος να δημιουργήσει ένα άλμπουμ που θα αποτελούνταν εξ ολοκλήρου από τραγούδια που θα γίνονταν σινγκλ όπως ο ίδιος έλεγε, ένα άλμπουμ χωρίς «B-sides». Για να το πετύχει αυτό, μία από τις προτεραιότητες ήταν να εξισορροπήσει τα διάφορα είδη και μορφές του άλμπουμ, μεταξύ R&B, ποπ, ροκ, ντίσκο, φανκ και μπαλάντες.
Μάικλ Τζάκσον και Κουίνσι Τζόουνς πέρασαν τέσσερις μήνες εξετάζοντας εκατοντάδες demo τραγουδιών, ακούγοντας το καθένα για να δουν αν είχε τις ιδιότητες που έψαχναν και αν λειτουργούσε με το προϋπάρχον υλικό. Από τα εννέα τραγούδια που επιλέχθηκαν, τα τέσσερα γράφτηκαν από τον ίδιο τον Τζάκσον. Το funky «Wanna Be Startin“ Somethin”», το… πιασάρικο «The Girl Is Mine» (που ηχογραφήθηκε ως ντουέτο με τον πρώην Beatle Paul McCartney), το ροκ «Beat It» και το υποβλητικό R&B «Billie Jean».
Οι σχέσεις μεταξύ του Τζάκσον και Τζόουνς εντάθηκαν κατά την ηχογράφηση του άλμπουμ. Ο Τζάκσον ξόδεψε τον περισσότερο του χρόνο στις πρόβες για τις χορευτικές του κινήσεις. Όταν τα 9 τραγούδια του άλμπουμ ολοκληρώθηκαν, ο Τζόουνς και ο Τζάκσον ήταν απογοητευμένοι από το αποτέλεσμα και ηχογράφησαν ξανά το κάθε τραγούδι, ξοδεύοντας μια εβδομάδα για το καθένα. And then history was made..
Το περίφημο moonwalk και τα ρεκόρ του άλμπουμ
Το περίφημο moonwalk, το αριστοτεχνικό χορευτικό ανάποδο περπάτημα του τραγουδιστή στο εντυπωσιακό και πρωτοποριακό για την εποχή του video του «Thriller» προκάλεσε παγκόσμια φρενίτιδα και έγινε το διαχρονικό σήμα κατατεθέν του.
Στα τέλη Ιανουαρίου του 1983 το Thriller έφτασε στο νούμερο ένα του R&B/Hip-Hop Chart. Ένα μήνα αργότερα βρέθηκε στην κορυφή του Billboard 200. Συνολικά πέρασε 37 μη συνεχόμενες εβδομάδες στην κορυφή του Billboard 200, σημειώνοντας ρεκόρ για τις περισσότερες εβδομάδες στην πρώτη θέση από έναν μουσικό καλλιτέχνη. (Τον Νοέμβριο του 2023 πέρασε την 600η εβδομάδα του στο chart, και έγινε το 10ο άλμπουμ στην ιστορία που το κατάφερε). Ωστόσο, τα επιτεύγματα του Τζάκσον ήταν κάτι περισσότερο.
Το άλμπουμ έδωσε στον Τζάκσον 8 βραβεία Γκράμι το 1984, συμπεριλαμβανομένου του Album of the Year.
Τον ίδιο χρόνο, ο Τζάκσον έλαβε 8 American Music Awards, το Special Award of Merit και 3 MTV Video Music Awards.
Το Thriller αναγνωρίστηκε ως το καλύτερο σε πωλήσεις άλμπουμ παγκοσμίως στις 7 Φεβρουαρίου 1984, όταν έλαβε θέση στο Guinness Book of World Records.
Το 1983 το «Billie Jean» και το «Beat It» βρέθηκαν στην κορυφή τόσο του R&B chart όσο και του Billboard Hot 100, στο τελευταίο από τα οποία κυριαρχούσαν λευκοί καλλιτέχνες. Όπως έγραψε ο μουσικοκριτικός του Time, Jay Cocks, το 1984, «το Thriller επανέφερε τη μαύρη μουσική στο mainstream ραδιόφωνο, από το οποίο είχε ουσιαστικά εξοριστεί μετά την καθιέρωση του περιοριστικού “ειδικού προγράμματος” στα μέσα της δεκαετίας του ’70».
Οι προσκεκλημένοι καλλιτέχνες του «Thriller»
Εκτός από τον Paul McCartney, αρκετοί άλλοι καλλιτέχνες και συνθέτες συνέβαλαν ουσιαστικά στο Thriller. Το «Beat It» περιλαμβάνει ένα φοβερό σόλο κιθάρας από τον Eddie Van Halen που έδωσε στο single το ροκ στοιχείο που Τζάκσον και Τζόουνς ήθελαν να συμπεριλάβουν στην ποικιλία των ειδών του άλμπουμ. Ο τραγουδοποιός Rod Temperton έγραψε τους στίχους με θέμα τον τρόμο για το «Thriller», ενώ ο ηθοποιός ταινιών τρόμου Vincent Price ερμήνευσε την ανατριχιαστική φωνή του τραγουδιού, προσδίδοντας στο single την προφητική του διάθεση. Φτάνοντας στο νούμερο τέσσερα του Hot 100 το 1984, το «Thriller» έγινε ένα κλασικό Halloween, εξασφαλίζοντας ότι θα επέστρεφε στα charts γύρω από αυτή τη γιορτή τα επόμενα χρόνια.
Μέλη του ροκ συγκροτήματος Toto εμφανίζονται επίσης σε αρκετά τραγούδια, όπως το «The Girl Is Mine» και το «Beat It». Σε ένα άρθρο του 2009 σχετικά με τη δημιουργία του Thriller, το Rolling Stone ξεχώρισε το «Human Nature» ως το «πιο αξιομνημόνευτο καθαρά ποπ» κομμάτι του άλμπουμ.
Τα μουσικά βίντεο
Ο Μάικλ Τζάκσον γύρισε τρία βίντεο για να συνοδεύσει το άλμπουμ -για το «Billie Jean», το «Beat It» και το «Thriller»- το καθένα από τα οποία βοήθησε να τεθεί ένα νέο πρότυπο αριστείας στη δημιουργία μουσικών βίντεο.
Όπως και με τη ραδιοφωνική αναπαραγωγή των singles, η δημοτικότητα των βίντεο βοήθησε άλλους μαύρους καλλιτέχνες να παρουσιάσουν τα τραγούδια τους στο κανάλι μουσικών βίντεο MTV, του οποίου το πρόγραμμα ευνοούσε τους λευκούς καλλιτέχνες. Το χορευτικό ταλέντο του Τζάκσον βρέθηκε στο επίκεντρο των βίντεο του. Το βίντεο για το «Billie Jean» έχει ένα νουάρ σκηνικό και στυλ, ενώ εκείνο για το «Beat It» θυμίζει το μιούζικαλ West Side Story, δείχνοντας αντίπαλες συμμορίες του δρόμου να ετοιμάζονται να διαπληκτιστούν πριν ενωθούν με τον Τζάκσον σε μια τελική σκηνή χορού.
Το σχεδόν 14λεπτο βίντεο του «Thriller», σε σκηνοθεσία του σκηνοθέτη John Landis, θεωρείται ευρέως ως το πιο φιλόδοξο μουσικό βίντεο που έχει γυριστεί ποτέ. Διαθέτοντας μια πλοκή που παίζει με τον χρόνο, οι σκηνές του κινούνται από τη δεκαετία του ’50 έως το παρόν. Και στις δύο εποχές, ο Τζάκσον φαίνεται αποφασισμένος να τρομοκρατήσει τη συνοδό του για τη νύχτα (την οποία υποδύεται το μοντέλο Όλα Ρέι), μεταμορφώνεται σε λυκάνθρωπο μπροστά στα μάτια της στην εναρκτήρια σκηνή του βίντεο και στη συνέχεια χορεύει με μια ομάδα ζόμπι καθώς τη συνοδεύει στο σπίτι.
Το βίντεο έκανε πρεμιέρα στο MTV στις 2 Δεκεμβρίου 1983 και έγινε γρήγορα αίσθηση της ποπ κουλτούρας. Ήταν τέτοια η ενθουσιώδης ανταπόκριση που το MTV πρόβαλλε το βίντεο σε προγραμματισμένες ζώνες έως και πέντε φορές την ημέρα και είδε τα νούμερα τηλεθέασης του καναλιού να αυξάνονται κατά τη διάρκεια αυτών των περιόδων. Η δημοτικότητά του μπορεί να ενισχύθηκε από μια δήλωση αποποίησης ευθύνης που πρόσθεσε ο Τζάκσον στην αρχή του βίντεο, η οποία αναφέρει: «Λόγω των ισχυρών προσωπικών μου πεποιθήσεων, επιθυμώ να τονίσω ότι αυτή η ταινία δεν υποστηρίζει σε καμία περίπτωση την πίστη στον μυστικισμό».
Ο Μάικλ Τζάκσον είχε μεγαλώσει ως Μάρτυρας του Ιεχωβά και παρέμεινε στη θρησκεία μέχρι και το 1987, δηλαδή τέσσερα χρόνια αφότου γυρίστηκε το «Thriller». Ο ίδιος ανησύχησε για την κριτική που είχε δεχτεί από μέλη της εκκλησίας του ότι το τραγούδι του προωθούσε τη δαιμονολογία. Η δήλωση αποποίησης ευθύνης όχι μόνο τον βοήθησε να ξεκαθαρίσει τα πράγματα σχετικά με την πίστη του, αλλά και να κεντρίσει την περιέργεια των θεατών. Στη μουσική βιομηχανία, τα βίντεο του Τζάκσον προκάλεσαν άλλους καλλιτέχνες να εντείνουν το παιχνίδι τους στη δημιουργία βίντεο ενσωματώνοντας πλοκή, αφήγηση και χορογραφία.
Το 2023 κυκλοφόρησε η ντοκιμαντέρ ταινία «Thriller» 40 προς τιμήν της 40ής επετείου του ντεμπούτου του άλμπουμ. Σκηνοθετημένη από τον Νέλσον Τζορτζ, η ταινία παρουσιάζει την τεράστια επίδραση του «Thriller» στη μουσική βιομηχανία και περιλαμβάνει πλάνα από τα παρασκήνια της δημιουργίας του άλμπουμ καθώς και συνεντεύξεις με καλλιτέχνες όπως ο Usher, η Mary J. Ο Blige και ο will.i.am (των Black Eyed Peas), ο τελευταίος από τους οποίους αποκαλεί το άλμπουμ «το απόλυτο σχέδιο για τη σύγχρονη ποπ μουσική».
Τα τραγούδια του άλμπουμ
- Wanna Be Startin’ Somethin’
- Baby Be Mine
- The Girl Is Mine
- Thriller
- Beat It
- Billie Jean
- Human Nature
- P.Y.T. (Pretty Young Thing)
- The Lady in My Life
Πηγή: athensvoice.gr